10 FT creative business 18 May 2004

IFINANCIAL TIMES

www ft.com

Tuesday May 18 2004

MARIALUISA TADDIA

European
pictures
of heaith

Despite the onslaught of multichannel
TV, publicly-funded broadcasters are
holding their own - for now - but the
environment is about to shift again

THREATS TO THE LICENCE FEE? Accusations of
unfair competition? Demands for reformed regula-
tion? We could as easily be in Germany, France or
Spain as the UK. Despite fears about the impact of
multichannel TV, the publicly-funded broadcasters such as
France Télévisions, Spain’s RTVE or Germany's ZDF and
ARD emerged mainly as winners from the decade, 1993-2002.

A report by the Istituto Italiano per I'Industria Culturale
and published by Screen Digest in the UK suggests why:
¢ Funding. Between 1998 and 2002, licence-fee revenue grew
by a compound annual growth rate of 9.1 per cent in France
compared with an average rise of 4.2 per cent in French TV
advertising. The same trend is seen in Germany (4.4 per cent
versus almost zero in advertising), and in Britain, (5.4 per
cent as against 1.7 per cent).
® Diversification. With increased cash, public broadcasters
have invested in new channels, while commercial TV broad-
casters tend to have only one or two. *
o Audiences. The publicly-funded sector typically retains
audience share of at least close to 40 per cent. Regional and
overtly public service programming has struck particular
chords with viewers in France and Spain.

Two shadows now loom under the watchful eye of the
European Commission and its policy on curbing unfair state
aid. First, reviews of broadcasters’ financing are underway
in Spain, Germany and the UK. Second, changes are afoot to
regulation which supporters see as necessary to modernise
public broadcasters and opponents see as encroaching on
broadcasters’ independence from government. The key
dilemma is summarised by Jo Groebel of the European
Institute for the Media: “To justify licence fees, they [public
service broadcasters] must reach maximum audiences. When
they do that, private broadcasters complain.”

3 :

FRANCE TELEVISIONS, owner of France 2,
France 3 and France 5, suffered a potential
setback three years ago. New legislation
reduced the advertising it could air from 12
to eight minutes per hour. The blow came
at a time of growing competition from
subscription channels such as M6, and from
commercial terrestrial behemoth TF1.

But moves were already afoot to get the
broadcaster on to a sounder financial
footing with the creation of a public holding
company, incorporating France 2, France 3
and France 5 (previously known as

current affairs magazines, high-quality
fiction, and documentaries. Over the decade,
France 5 — which shares frequencies with
the high-brow Franco-German joint venture
channel, Arte, has increased its all-day
audience share by 3.1 per cent, according to
the IsICult/Screen Digest report. France 3,
which has several regional programming
“windows” during the day, has upped its
share by 1.8 per cent.

Angelo Zaccone Teodosi, director of
IsICult, and co-author of the report, says:
“Public service broadcasters across Europe

martaddia@yahoo.co.uk La Cinquiéme), all of which had been have been helped by the complementary
www.islcult.it operating separately. offerings of two or more channels and by
www.screendigest.com Overheads were cut and the provision of local and regional
mar 1t streamlined, with the Joel Rebuchon  information which is something
France Germany result that net debt has fallen from  and Edouard  you don’t find on private
Share of TV incorme, 2002 (€bn) Share of TV income, 2002 (€bn) E245m at the end of 1999 to E109.6m  loubetmake  television channels.”
in 2003. Heavy losses have turned tomates farcies  This approach reflects a very strict
Total TV income Pay TV subscriptions Total TV income Pay TV subscriptions | | into a net profit of E14.2m in 2003. de Mamie and rigorously policed remit for each
€8.5900 €11.62n France Télévisions grew its Raymondeon  of the three channels. For example,
advertising by 4.9 per cent last France 3's Bon France 5 is tasked with promoting
year to E710m. appetit, bien knowledge, culture and employment,
In terms of audience share, France sur (above) and and devotes as much as 80 per cent
Télévisions managed to increase its below, a still of its schedule to documentaries and
total audience share up a point to from a France 3 current affairs magazines. !
40.2 per cent between 1993 and 2002. programme on These criteria are actively enforced

Pay TV subscriptions

UK Spain

Share of TV income, 2002 (€bn) Share of TV income, 2002 (€bn)
Total TV income Pay TV subscriptions Total TV Income

€12.89n €4.95bn

It has proven far more resilient to the the tuna
business

relatively new subscription services
than TF1, which lost 8.4 percentage
points during the period ~ the
second worst performer of the
major European broadcasters ( ITV
lost 15.9 percentage points during
the same period).

One reason commonly
cited for France Télévisions’
robust showing is a
distinctive programming
policy. It has steered clear
of many of the reality-TV
formats taken up by
commercial channels.
Instead, there has been a
greater focus on regional
and local fare, news and

by the Conseil Supérieur de
T'Audiovisue), the French regulator
The latter acts as guardian of
programme quality and the
expression of political pluralism on
all French TV channels, whether
public or private, as well as
appointing the French equivalent
i of the director-general.

The French model of a single
regulator for television is being
)y closely watched in Spain, where
the new government has vowed
to shake up broadcasting. It has

also been much discussed as
future possibility in the UK,
with Ofcom seen - not
uncontroversially - as the
prime candidate for this role.




PUBLISHED ON TUESDAYS BY THE FINANCIAL TIMES,

CREATIVE BUSINESS IS @ www.ft.com/creativebusiness

Germany

ARD AND ZDF, the German public
broadcasters, are under sustained fire from
commercial rivals. The last financial deal in
2001, which ends this year, saw the licence
fee increase by about 12 per cent to E16.15 a
month. This brought revenues at ARD and
ZDF to a hefty annual E4.8bn and E1.5bn
respectively, and wiped out heavy losses.
ARD and ZDF are also allowed some
advertising - a maximum of 20 minutes a
day before 8pm on weekdays only - which
brings an additional combined E250m a
year. Although representing a small fraction
of the total TV advertising market, ARD and
ZDF are a thorn in the side of commercial
television, given the advertising downturn
in Germaiy in recent years.

As the market has recovered, commercial

rivals have once again seized on what they
see as unfair competition.

RTL Group, the country’s
largest free-to-air
comimercial broadcaster, is
among those calling for a
ban on advertising and
sponsorship on the two
public service broadcasters.
ARD and ZDF are also
under pressure to come up
with cost-saving measures.

A group of regional states
or Lander, which have influence over
national broadcasting fees paid by all
radio and TV users, want to
rationalise the likes of Arte, a joint
venture with France, and 3Sat, the
German-Austrian-Swiss operation.

Most analysts believe ARD and
ZDF are unlikely to see the licence
fee rise any faster than 8 per cent, or
by around E1 a month, in the next
four-year settlement period.

Johanna Fell, from the Bavarian
media authority, says: “There’s
growing awareness that PSBs are too
well-funded and dwindling tolerance

Journal,

(above)

{below),

ARD

IDF's Heute-

presented by
Dr Claus Kleber

Pompeii ~ the
Last Day

a Of course the public broadcasters
co-production
between BBC
Woridwide and
German public
broadcaster

for lack of financial accountability. If ARD
and ZDF want more money, licence-fee
payers would really like to know what
exactly this is for.”

Viktor Berger at ZDF says: “It is
politically popular in Germany at the
moment to show that you are not going to
be giving money to public service
broadcasters.”

There has already been a regulatory
clampdown on ARD and ZDF’s online
activities, following complaints from the
commercial sector that competition was
being distorted. As a result, the publicly-
funded channels had to cut spending on
online activities, which have to be strictly
programme-related. This is in stark contrast
to BBC Online, which has a fairly free range
of both funding and output. (This might
change after publication of
the ongoing review of the
BBC'’s online service,
particularly as regards the
corporation’s freedom to
invest in local online
material).

Nevertheless, the
advances ARD and ZDF are
making into digital TV leave
private broadcasters deeply
concerned. Each operates a
seven-channel free digital bouquet
called, respectively, ARD Digital and
ZDF Vision. Both packages include
four thematic channels that are
jointly operated, including Phoenix,
a channel dedicated to information,
Kika, a children’s channel, and
cultural channels Arte and 3Sat.

can call on powerful allies, but as
ZDF’s Berger argues, they will have
to get used to a tougher future where
governments are keen to be seen as
even-handed between public and
private sectors.

RTVE, WHICH ENCOMPASSES the Radio
Nacional de Espana as well as Television
Espanola, stands in stark contrast to its
publicly-funded peers across the continent.

As much as 90 per cent of its financing
comes from commercial activities — chiefly
advertising — and less than 10 per cent from
direct and indirect public subsidies.

TVE, which operates two channels,
TVE-1 and La 2, has the lion’s share of the
country’s TV advertising revenue with 31.4
per cent of the total or E£674.6m in 2002. This
compares with 27.3 per cent at Telecinco
and 25.5 per cent at Antena 3.

In the same year, TVE which airs
avowedly cominercial fare such as
Operacion Triunfo, the Spanish version of
Fame Academy, and original dramas and
soaps, was also ahead of its commercial
rivals in terms of audiences with a
combined 32.4 per cent audience share.
Rivals Telecinco and Antena 3 accounted
for about 20 per cent each.

Still, over the 10-year period to 2002,
TVE-1 lost 5.9 percentage points of all-day
audience share. (This was the second-worst
performance among publicly-funded
channels across europe after BBC1,
which lost 6.5 percentage points
during the same time period.) The
biggest commercial rivals in Spain,
Telecinco and Antena 3 lost 1.2 and
0.9 percentage points respectively.
In Spain, it has been the regional
programmers - the autonémicas -
which have been the only real
winners during the decade
in terms of audience share.

In Spain as in other
countries, there have been
calls for the state
broadcaster to exit the
advertising sector.

Ross Biggam, director-
general of the Association
of Commercial Television
in Europe, says: “In the

Operacién
Triunfo lif - the
Spanish version
ot Fame
Academy -

and drama Ana
y los siete air
on RTVE

18 May 2004 FT creative business 11 .

new digital economy where advertising
is spread across more channels, the old
dual system is looking increasingly
unsustainable.”

But RTVE has long argued that the level
of its subsidy, through state grants rather
than a licence fee, is insufficient to cover its
operating costs. To plug the deficit that
ballooned soon after the arrival of
commercial rivals, RTVE has been relying
on state-guaranteed loans. This has allowed
it to accumulate debt of around kb.tbn. The
new Spanish prime minister, Jos¢ Luis
Zapatero, has pledged to carry out a wide-
ranging reform of RTVE and the regional
public networks (autondmicas).

Options mooted include a return to the
licence-fee system, which was abolished in
1965 andjor a partial or total reduction of
advertising income. As for the debt, things
remain unclear, although Sepi, the state
holding company that controls RTVE, may
assume part of it.

Spain, along with Italy, was singled out
by a recent European Parliament report
because of fears over a culture of political
interference in hiring and firing at TVE and
in Italy, Rai. Zapatero has pledged
to make public television
independent from political
influence, following years of
complaints about the heavy-handed
involvement of previous
governments. Part of this push
would see a change in the way
TVE's director-general is appointed,
currently by the Spanish
government. A five-strong
committee of academics
dubbed consejo de sabios
hads been given nine
months to come up with
recommendations on
reforms to the public
media that will form the
basis of a new radio and
television law.




